tirsdag den 9. februar 2021

Farver i sort - en sweater frit efter Elm

 Jeg så en strikkeprøve i en facegruppe om håndfarvet garn, strikkeprøven lignende den jeg selv har lavet her. 


Jeg blev helt vild med alle farverne i det sorte og købte hurtigt 3 fed SW merino af LS-håndfarvet, som havde farvet garnet og lavet prøven. Det løber 400 m pr. 100 gram, så jeg var i tvivl om 2 fed/800 m ville være nok.

Efter jeg havde lavet en strikkeprøve lå garnet og lagrede og ventede på at jeg fandt en opskrift. Jeg vaskede strikkeprøven og den blev en anelse større i vask ca. en halv maske og det prøvede jeg at tage højde for.

Efter flere overvejelser besluttede jeg mig for at bruge Elm fra Lene Holme Samsøes bog "Mig og mini strik", dog uden bladene, da jeg ville have den enkleste sweater.
Jeg strikkede det håndfarvede garn sammen med 1 tråd kid-silk og 1 tråd silke/merino fra Design Club. Jeg strikkede på p. 6 og 8 og det tog ikke mange dage, før den sweater var færdig og klar til vask.

Min mand synes den var lige det mindste og lige kort nok.

Min vaskemaskine (Blomberg) er dårlig til uld, så jeg håndvaskede, trykkede forsigtigt vand ud, løftede yderst forsigtigt over på håndklæder og pressede vandet ud. Sweateren blev lagt til tørre på mine puslespilsbrikker. Jeg kunne se den var vokset alt for meget og var blevet helt slap

Jeg tror det sker fordi jeg ikke længere tør putte strik i min vaskemiaskine og vaskede den i hånden og det går næsten altid galt. Vandet rykker tilsyneladende i garnet. Jeg var dybt ulykkelig og enormt træt af det. 

Nu er trøjen tør og heldigvis blevet lidt mindre, men træls er det. jeg skal nok have en elastik i halsudskæringen, måske strammes på skulderen og det nederste af ærmerne strikkes om, så de bliver smallere.






1 kommentar:

  1. ØV 😩
    Hvor er det træls.
    Jeg håber at det lykkedes at redde den, for den er virkelig flot

    SvarSlet