onsdag den 22. juli 2020

Klassisk cardigan med snoninger og uldvask i min Blomberg


Efter jeg fik ny vaskemaskine har jeg haft problemer med at vaske og centrifugere uldprodukter.  Da jeg boede hjemme var det normalt at vi vaskede vores strik i hånden og centrifugerede bare en enkelt sweater. Senere blev jeg mere modig og vaskede på uldprogram. Det gik godt i mange år - jeg oplevede faktisk at det kunne være en fordel at vaske store og tunge ting i maskinen fremfor i hånden, da vandet kan trække det helt ud af form.

For et par år siden fik vi en ny og moderne vaskemaskine Blomberg BWG, som næsten tænker selv.

Det første der gik galt var min Pink Pearl strikket i det lækre Manos del Uruguay Silk Blend. Jeg fik rådet om at lægge håndklæder i under centrifugeringen og det hjalp nogle gange. Andre gange gik det godt også glemte jeg tipset med håndklæderne igen.

Jeg havde flere projekter som gik galt - enten bliver de filtet eller også mister de det lækre og kryber. Det sidste skete da jeg vaskede min nye Cardiganagtige Cardigan på det kolde uldprogram. Faktisk stod maskinen og kørte på det sidste minut i noget der føltes som en evighed og til sidste stoppede maskinen uden at have centrifugeret.

Jeg turde ikke bruge maskinen mere og trykkede vandet ud i et par håndklæder. Trøjen var skadet, jeg kunne straks mærke at det lækre var væk og jeg kunnese at den også var krympet. Suk! Trist og ked af det - alt det arbejde og garnet koster da også noget.


Bemærk længden på ærmerne og trøjen og at den er blevet mere fast i det.

Jeg ringede til Blombergs kundeservice og blev stillet om i mellem svenskere og danskere og blev forsikret om at vaskemaskinen var lavet efter gældende EU-regler.

Hende jeg talte med kunne ikke svare på mine spørgsmål og fik en teknikere til at ringe.

Der gik nogle dage så havde jeg ham i røret. Han forklarede mig at Blomberg maskiner har nogle meget hurtige bevægelser, som kan slå lanolinen ud af ulden.

Så et af rådene var at tilsætte lanolin til sine uldvaske. 

Maskinen står og afbalancerer, det er det der får ofte vasketiden forlænget og det er også det som kan gøre at den slet ikke centrifugerer.
Han forklarede også at det er bedst at vaske uld i maskinerne som kan lave vuggebevægelser. Et sidste forslag var at vaske uld på håndvaskeprogrammet uden centrifugering og så selv sætte en centrifugering i gang, som man så stopper hurtigt. Så er det ligesom ikke automatisk mere!

Så står man der og tror man har købt en ny og god vaskemaskine og så kan den faktisk ikke vaske uld! Det virker som snyd, at have et uldprogram og maskinen så har for hurtige bevægelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar