fredag den 17. juli 2020

KLassisk trøje med snoninger og design af strikkeopskrifter

Da jeg var barn var den primære kilde til strikkeopskrifter ugebladene og der var opskrifter i Alt for Damerne, som min mor altid købte. De interessante opskrifter blev rykket ud af bladene og lagt løst i  en mappe. Da jeg flyttede hjemmefra fortsatte jeg proceduren bortset fra at jeg satte opskrifterne i plastiklommer i mapper. Nu er de opsktifter sorteret i mapper fordelt på voksne og børn og trøjer, bluser, kjoler....

En overgang har de været sorteret efter strikkefasthed.

For nogle år siden fandt jeg den fineste opskrift på en cardigan i et tillæg til Hendes Verden, den så fin ud og så ud til at have en god pasform. Den er strikket i Fino, Organic Wool + Nettles fra ONION Knit. Fornylig fandt jeg garnet på tilbud og jeg købte garnet og glædede mig til at strikke den fine model. Jeg havde set at den kun var 54 cm, så jeg købte et ekstra nøgle.

Jeg strikkede forstykker og ryg i et og jeg målte længden, da jeg havde brugt et nøgle. Så vidste jeg hvor meget jeg kunne forlænge med :-)
Da jeg så strikkede ærmerne opdagede at de kun skulle være 32 cm inden raglan og med min normale erfaring er det måske 3/4 ærmer. Hvad nu, det var i hvertfald ikke det jeg ønskede. Jeg kunne se at opskriften var designet hos ONION.
Jeg skrev til ONION med forskellige spørgsmål - Mie som svarede kunne ikke identificere trøjen og bad mig prøve at se om den var blandt deres opskrifter. Det var den. Det næste svar var at da ugebladene selv læser korrektur og derfor selv skal besvare spørgsmål og der var ikke mere hjælp.

Jeg havde bare brug for svar på hvordan det helt korrekt var planlagt, at skulle laves!!

Jeg skrev til Hendes Verden og fik aldrig et rigtigt svar, men hun vurderede også at det var trekvart ærmerne så jeg skulle bare lukke af lidt hurtigere!!

Så prøvede jeg selv at regne ud ved at tælle raglanrækker og jeg strikkede ærmerne ca 10 cm længere - altså 42 cm. Jeg fandt flere uregelmæssigheder f.eks da raglenen var færdig stod der at maskerne skulle hvile på pinden, men under montering står der at man skal samle masker op.

Jeg har igen lært, at fordi nogen laver en opskrift kan man ikke regne med at den er gennemarbejdet og at man har fået alle oplysninger. Tilsyneladende heller når det er et anerkendt garnfirma som har udgivet opskriften. Man kan heller ikke argumentere med, at jeg har fået opskriften, efter min opfattelse har jeg købt den, da jeg køber blade som Hendes Verden på grund af strikkeopskrifterne.

Jeg har strikket på pind 3,5 og 4 og brugt under 10 nøgler - altså selvom jeg har forlænget både krop og ærmer med ca. 10 cm har jeg det ekstra nøgle tilbage. Hellere for meget garn end for lidt, men det er alligevel en stor difference.

3 kommentarer:

  1. Hej, jeg har overhoved ikke nogen fidus til onions opskrifter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at vide, jeg har aldrig prøvet dem før - Tak.

      Slet
  2. Godt at du selv kan ... trøjen er blevet fin, og garnet er mega lækkert

    SvarSlet