søndag den 21. februar 2021

Hvad gjorde vi før i tiden?

 Dette indlæg er inspireret af en af Annette Danielsens "lives" fra "gå med lethed"-projektet. Annette sad og beskrev den arbejdsgang hun har med de spørgsmål hun får i sin indbakke. Hun besvarer spørgsmål seriøst med udgangspunkt i sine bøger.

I den forbindelse rejste hun problematikken, stillede hun spørgsmålet "hvad gjorde vi før i tiden"? Og det fik mig til at tænke på det - og ja vi løste jo problemer og fandt vores egne løsninger og andre gange gav vi op. 

Jeg startede med strikkeopskrifter i min mors ugeblade, hæfter fra Ulricks, Phildar, Alt for damerne og hvad strikkeproducenterne ellers udgav. 

Der var ikke en bedstemor, søster eller mor som lærte mig at stikke, jeg lærte det det i skolen og det tog lang tid for læreren havde ikke så meget tid, så man måtte vente i kø når der var problemer eller spørgsmål.

Først strikkede jeg efter opskrifterne og senere tog jeg udgangspunkt i opskrifterne og lavede ændringer. Jeg begyndte at sætte strikkede opskrifter i en mappe for sig selv, så kunne jeg finde en beskrivelse af hvordan man gjorde noget i en anden opskrift eller hacke diagrammer eller strukturmønstre. Uden internettet fandt man jo kun de bøger og opskrifter, der var i garnbutikkerne, kioskerne og reklamer for i ugebladene.

Man kunne rent faktisk også nogen gange få hjælp til en opskrift. I ugebladene havde nogen strikkeeksperter ringes op indenfor en kontortid på 2 timer ugentligt. Jeg fik aldrig mulighed for at prøve det.

Da jeg læste HA fandt jeg en at strikke lidt sammen med, vi strikkede og hyggede med kager, men også til fodboldkampe, Matador etc. Vi kunne også sparre omkring vores strik, men det var faktisk ikke så meget. Jeg lærte også et par stykker at strikke ved hjælp af en opskrift på en retstrikket sweater på pind 6 eller 8 som i princippet bestod af 5 firkanter.

Strik og drik - vi skulle vist se fodbold og i byen bagefter

Strik og drik - vi skulle vist se en fodboldkamp og i byen bagefter
 















Strik på farten


Når det er sagt, så er internettet og de muligheder det afføder helt fantastisk, jeg kan også godt lide at se en video når jeg skal lave en ny teknik. Jeg har brugt det til nogle af Bente Geils opskrifter. Jeg nyder at se Charlotte Kaaes videoer med tips og der er kun en grund til at jeg ikke har deltaget i en brugerklub - jeg er mæt af at lave strikkeprøver jeg ikke skal bruge til noget her og nu.

Til gengæld er jeg begyndt at melde mig ud af Facebook-grupper, hvor spørgsmålene nu drejer som at finde garnalternativer eller komme med ideer til hvad et medlem skal strikke. Til dette er der jo netop millioner af kilder på internettet. 


2 kommentarer:

  1. Jeg har også meldt mig ud af de grupper.

    SvarSlet
  2. Jeg har det ligesom dig,mange er ret dovne og gider ikke gøre meget selv for at lede og finde på,så bliver jeg også ret træt ,strikkeprøver laver jeg til det jeg skal strikke ,strikkefasthed kan jo sagtens ændre sig fra gang til gang

    SvarSlet