fredag den 27. december 2019

Cardigan til nederdel

Jeg strikker nomalt lange cardigans så de dækker det jeg gerne vil have dækket, men jeg kan godt se at til kjoler og nederdele kan det være pænt, cardigans og sweatre er kortere. Da jeg har købt en lang nederdel, som det jo er moderne nu, mangler jeg sådan en cardigan.

Jeg har for længe siden strikket en sweater i noget tykt Drops alpacagarn, men den var blevet for stor.
Den var blevet for stor fordi jeg strikkede den størrelse jeg plejer og ikke tog hensyn til at jeg ifølge opskriften skulle strikke en mindre størrelse, da den skulle sidde tættere.



Tippet er fint nok, men alligevel lidt underligt, at man ikke lavede størrelsen efter anbefalingen og ikke større end egentligt anbefalet. Den blev i sin tid straks straks lagt væk, da den ikke fungerede. Den har så ligget i en krog siden 2013.


Den pillede jeg op og lavede strikkeprøve og ledte efter en opsktift der passede.
Det gjorde Stine Hoelgarrds Restetrøje.

Dog blev lavet en del ændringer:
Jeg glemte indtagningen lige efter ribben, så jeg lukkede af til ærmer således: strik 39 m, luk 5 m af, strik 67 m, luk 5 m af, 39 m. Jeg lavede raglan indtagninger 13 gange, men første gang lukkede jeg 2 m af ved hver overgang. (“1 løs af, strik 2 ret sm og træk den løse m af” og “3 ret sammen”.)
Jeg har strikket efter opskriften før, men den er uden aflukning fra forsiden som i “gamle dage” eller forhøjet nakke. Når det ikke sker sidder den ikke så godt over mine skuldre, så jeg ville prøve at lave det alligevel og prøvede mig lidt frem:

Første forsøg var forkert, da der blev lukket hurtigt af.

Andet forsøg fungerede bedre:
Første 2 vendinger skete efter de 7 m rib i hver side, herefter vendte jeg efter 4 m 4 gange i hver side. Efter hver vending slog jeg om og raglan indtagningerne fortsatte når der var plads til dem.
Omslagene blev strikket sammen med masken foran for at undgå huller.

Pinde: 6 til ribben og 8 til retstrikken
Garn: Drops loves you 2: 586 gram.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar