tirsdag den 6. december 2011

På vej til pindene

En af de opskrifter jeg faldt for da jeg kiggede i Annette Danielsens "Strik en Ø" var "Samsø" inspirationen fra Annette Danielsens side er snorlige rækker af grøntsager på Samsø. Jeg ved ikke om der også er rødkål på Samsø, men jeg har valgt Lilla - dem der var til strikkecafé hos Fandango, den dag jeg købte garnet ved at farven er valgt efter nogle støvler som jeg ikke kunne lade være med at vise på bloggen.

PÅ billedte kan I se strikkeprøven og garnfarven og det med strikkeprøve giver mig anledning til at fortælle om en af mine aversioner - nemlig strikkeprøver i rib. Samsø er strikket i små snoninger så man egentligt strikker 2 ret og 2 vrang og de små snoninger på hver 6. pind. I opskriften er strikkefastheden angivet med 30 m rib. Ofte står der at man skal måle arbejdet let strakt - hvor meget er det? Det frustrerer mig hver gang jeg oplever det. Det står der ikke engang i denne opskrift, men skal jeg have 10 cmuden at strikke får jeg vildt mange masker - 38 m giver 8-9 cm - til, gengæld kan jeg strække det meget langt ud. Jeg ahr besluttet at vælge den pind hvor strikkefastheden passer i længden for man skal lave knaphuller m.m. efter hvor mange rapporter man har strikket.

Men det irriterer mig hver gang :-)

4 kommentarer:

  1. SKØN farve - hvis ikke de havde rødbeder på Samsø, så får de det nu ;o)
    Strikkefasthed....af og til er det altså til at fortvivle over - som du siger, hvor meget er "let strakt"? Jeg er nu sikker på, at du nok skal få en lækker Samsø ud af det :-D
    Kh Karen

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig til at se din Samsø og håber selvfølgelig du får det hele til at passe.

    Kan godt forstå din irritation over strikkefasthed/let strakt-begrebet osv.

    Lækker lækker farve du har valgt!!!

    SvarSlet
  3. Du har ret det er irriterende for let strakt er jo et vidt begreb.
    Mon ikke den kommer til at passe. Jeg glæder mig i hvert fald til at se den.

    SvarSlet
  4. Jeg er rigtig glad for at I er enige, så er det ikke bare mig der sidder og er i tvivl, Tak

    SvarSlet