lørdag den 13. marts 2021

En stjernecardigan

 Jeg synes jo at farveskiftegarn kan blive kedeligt og alligevel enst, hvis man bare strikker i det og jeg kan slet ikke lidt hvis det pooler. Til gengæld er jeg ret vild med i striber eller mønster. Se f.eks denne version af priktrøjen her.

Jeg havde stadig noget at det fine Colinette Jitterbug tilbage og jeg fik ideen om at lave en børnecardigan med en række stjerner på bærestykket. Jeg fandt et passende stjernemønster.

Hvad jeg valgte og ville lave om, når jeg strikker en anden:

Jeg valgte: Da trøjen skal strikke i Pernilla fandt jeg en opskrift hos Filcolana, Hampus, som jeg brugte til maskeantal og mål. Opskriften var i raglan og det har jeg til brugt til mønsterstrik i voksensweatre.

Ville lave om: Når det er børnetøj ville jeg nok vælge en opskrift, hvor der tages ud hele vejen rundt, så mønstret kan blive ubrudt.

Jeg valgte at placere stjernerækken midt på bærestykket, da jeg tænkte det var mest harmonisk.

Ville lave om: placere stjernerækken så langt nede på bærestykket som muligt, da der jo skaber en bedre harmoni på hele trøjen.

Jeg valgt: At starte stjernemønstret forfra på ryg, ærmer, for- og bagstykke. På forstykkerne valgte jeg en halv stjerne, som mødes foran (med knapkanten i mellem).

Ville lave om: jeg ville lave en hel stjerne på hvert forstykke, på grund af knapkanten ser man ikke rigtigt at stjernene mødes og når jeg vil rykke stjerkanten nedad bliver der også mere plads til en hel stjerne.

Når det er sagt er jeg godt tilfreds med trøjen og det bliver Elses mor også.

Jeg har strikket str. 2 år på p. 4 og jeg har brugt 94 gram Pernilla.

13 gram Colinette Jitterbug - jeg har stadig 32 gram på lager. Så der er mulig hed for at projekt mere med det garn.






Jeg kan se at jeg ikke var så flittig til at blogge i efteråret 2020, så den trøje hvor jeg har jeg brugt Colinette Jitterbug

Jeg har strikket str. 1-2 år og brugt 104 gram Cool wool fra Lana Grossa og 80 gram Colinette Jitterbug.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar