fredag den 5. juni 2020

Monday suit med fødder

På barselsbesøg spurgte jeg om der manglede noget strik og svaret var noget med fødder. Sokkerne blev sparket af hele tiden.
Jeg kunne ikke umiddeltbart finde nogle moderne opskrifter med dragte med fødder i, så jeg valgte igen Petiteknits Monday Suit og kiggede i mine virkeligt gamle opskrifter, hvor man strikkede fødder i de fleste dragter. Der er virkelig mange versioner af fødder og dragter startet både fra oven og forneden.
Jeg valgte en version, hvor man faktisk strikker en sok i forlængelse af benene. (Aller Baby nr. 8 fra Ulricks garn - opskrift nr. 10) Så kom beslutningen om benlængden. Jeg strikekde den lilel størrelse, hvor benlængden er 10 cm ret og 2 cm rib. Jeg tænkte der skulle lidt mere længde til, så jeg strikekde 14 cm inden jeg startede på strømpen:

Strik til benet måler 14 cm og tag samtidig ind til 44 m. Strik hælkappen over de 22 bagerste masker, strik 3 cm frem og tilbage. Tag ind til hælen,
strik 13 m ret, 2 r sm, 1 r vend
1 m løs af, 5 vr, 2 vr sm, 1 vr vend
1 m løs af, 6 r, 2 r sm, 1 r vend
1 m løs af, 7 vr, 2 vr sm, 1 vr vend
fortsæt på denne måde indtil alle masker er strikket.
Strik igen rundt idet der samles 9 m. op i hver side af hælen. Strik på hver 2. pind 2 ret sm ( 2 ret på 1. p og 2 dr ret på 4. p) på hver side af vristmaskerne indtil der igen er 44 m. Da foden målte 7,5 cm lukkede jeg af til tå (omg. begynder midt under foden): 8 r, 2 r sm, 2 r, 2 dr. r, sm, 16 r, 2 r sm, 2r, 2 dr. r sm., 8 r. Gentag på hver 2. omgang til der er 12 m tilbage. Sy eller luk af de sidste masker af.


Jeg strikkede på p. 3 og brugte næsten 100 gram Geilsk bomuld og uld.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar