tirsdag den 27. december 2022

Kat no. 2 og teststrik

 Pia Trans med bloggen og podcasten Fiftyfabulous designer modeller som passer rigtigt godt til mig. Til det seneste Knitathon designede hun en model som blev kaldt Kat no. 2. Jeg kunne straks se at den kunne være noget for mig og meget ulig hvad jeg plejer at gøre meldte jeg mig som teststrikker.

Teststrikprocessen blev sådan at vi alle var med i en mailkorrespondance og hvis man fandt noget skulle man skrive til alle, så de kendte til de ting der dukkede op og ikke behøvede bøvle med det. Det fungerede fint. 




Der var mulighed for at købe garn hos ByKillerich med 15% rabat. Det benyttede jeg mig af. Kat no. 2 er strikket i Single & fabulous i farven "Brand i byen". Det er et garn med mange og små farveskift. Jeg plejer ikke at kunne lide den slags garn, men det var dem der primært var. Der var kun en orange, som jeg ikke kunne vurdere, så jeg valgte "Brand i byen".

Single & fabulous er 40%  Superfine Alpaca, 40% Merino, 20% Silke. Single ply DK, 230m pr. 100g

Pinde: 3,5 - 5,5mm med en strikkefasthed på 21-24 m / 10cm

Jeg strikkede i spiral for at at alternere mellem 2 nøgler i håb om at undgå pooling. Jeg alternerede og synes jeg på kroppen fik irriterende mange striber, så det stoppede jeg med. Til gengæld fik jeg en meget tydelig pooling.

Jeg er altid bange for at få mine bluser for korte, så selvom jeg strikkede str. 3, lavede jeg længden efter str. 4. Ved prøvning er jeg nu i tvivl om den er for lang. Efter jeg var færdig fandt en af de andre strikkere en fejl i vendepindene for neden.

Hvis jeg vælger at forkorte blusen, vil jeg trævle op til hvor jeg dropede at alternere og begynde igen og få de små striber. Endelig vil jeg lave vendepindene rigtigt for neden.

P.S.: Jeg strikker ikke en hel ting i garn der skifter farve på denne måde igen. Det går kun til kontrast eller mønster i noget glatstrik.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar