onsdag den 20. april 2022

Novice cardigan - mohair edition

 I 2013 var der første gang Garnstafet i Aarhus, jeg var desværre på ferie, i de dage. Jeg ærgrede mig ret meget for jeg ville så gerne være med. Jeg besluttede mig så til at lave en lokal Garnstafet på Læsø kun for mig.

Garnet, mohair by Canard, jeg købte hos Læsø mohair skulle bruges til en kjole, hvor jeg fik opskriften med, men det blev aldrig til noget. så vandt jeg det op og ville finde det rigtige projekt, men det fandt jeg heller aldrig...

Fornylig synes jeg, at jeg manglede en sort/koksgrå cardigan, da den jeg strikkede i 2020 i Onion no. 4 Organic Wool + Nerttles falder forkert, jeg vil have noget med mere hold i. Så kom jeg i tanke om dette meget vellagrede garn og jeg lavede en strikkeprøve og fandt efterfølgende ud af at garnet passede til Novice cardigan.

Ændringer:

Jeg er mest til smalle ærmer og Novicecardiagn har en slags ballonærmer, hvor man strikker maskerne sammen 2 og 2 inden man starter på ribben. I sådanne situationer vælger jeg at tage nogle af indtagningerne løbende og den her gang har jeg taget 2 m ind på hver 3. cm 7 gang og derefter på hver 2. cm. Da jeg nåede de 40 cm blev indtagningerne 1 r 2 ret sm - der skulle nok have været taget flere ind ;-)

Forbrug:

Jeg har strikket på pinde 3 og 3,5 og brugt i alt 334 gram mohair fra Canard. Jeg fandt nogle retroknapper, som dem jeg købte på pap i Salling for 40 år siden.


2 kommentarer:

  1. Dejlig sweater.
    Hvor er det skønt at jeg ikke er den eneste som godt kan lide "gamle Ole" - hvis jeg må sammenligne garn med ost......

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og jeg er faktisk ret vild med den, den er ret dejlig.

      Slet