onsdag den 1. september 2021

Rød Fabienne

 Der bliver jo snakket og skrevet en del om størrelsesinklusion og hvad der passer til kroppen. Jeg har det med at strikke alt lidt længere for at dække topmaven. Kloge hoveder siger, at jeg skjuler andre ting - f.eks. der hvor jeg er smallest. Det har jeg hidtil valgt at ignorere.

Samtidig har jeg en sort/hvid kjole, som være fin med en kortere jakke. En dag fik jeg øje på Filcolanas Fabienne, som er en lidt kortere model. Jeg bestemte mig for farven Chinese Red i Peruvian Highland Wool - det ville nemlig klæde kjolen utroligt godt.

Nu synes jeg at det skulle prøves med en kort model.

Jeg lavede en strikkeprøve, som jeg ikke vaskede. Strikkefastheden skulle være 20 m og 28 p og min var 19 m og 26 pinde. Jeg kunne ikke komme tættere på og valgte str. L som egentlig så var til den lille side.

Det er en fin opskrift, hvor jeg fik prøvet italiensk opslag, som jeg synes er rigtigt fint. Modellen er strikket nedefra og op og i stedet for raglan indtagninger var indtagningerne lavet så de lignede tilsatte ærmer - eller hvad det nu hedder...

Da jeg var færdig sad den fint.

Så vaskede jeg den på uldprogrammet og den var vokset, 3/4 ærmerne var blevet helt lange og jeg kunne også se det i længden. Jeg målte strikkefastheden og den var 18 m og 24 pinde. 

Først ærgrede jeg mig og bebrejdede mig selv, at jeg ikke havde vasket strikkeprøven og justeret og valgt en endnu mindre størrelse. Men så overvejede jeg om jeg havde turdet det. Det er svært for mig at vove at lave noget anderledes i håb om at det først passer når det er vasket!!

Jeg skal nok få brugt den - den er fin nok, men den blev ikke som jeg gerne ville have.

Forbrug: 1000 m - jeg strikkede jakken 1 cm kortere end opskriften angiver og gør man det skal man have gang i det 11. nøgle. 

Bonus; Jeg fik hakket Italiensk opslag af i strikkeudfordringen 2021.

2 kommentarer:

  1. Øv. Jeg har vasket Peruvian Highland Wool i maskinen på uldvask masser af gange, uden det har ændret sig. Jeg plejer at centrifugere på 800 omdrejninger, jeg ved ikke, om det gør en forskel. Måske kan du give den et skyl med efterfølgende centrifugering. I øvrigt en superflot farve 😉👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg centrifugering ved 800 omdrejninger og på grund af et tip fra en anden har jeg overvejet om det skulle være 1200 omdrejninger.

      Slet