fredag den 17. maj 2019

Min anden Classic

Ja nu har jeg strikket 2 modeller, som hedder Classic ;-) Denne og så den af Hanne Falkenberg.

Beskrivelsen af venstre forstykke fylder næsten 1,5 spalte af  4 reelle opskriftsspalter, så der sker en del og ind- og udtagningerne er forskellige mod midten og sidesømmen. Da jeg så skulle i gang med højre forstykke stod der "Strikkes som venstre forstykke, blot spejlvendt" og et hint til vendepindene. Jeg synes det er irriterende og designeren har jo lavet højre forstykke! Jeg har da brugt noget tid på at få det rigtigt, men det måtte selvfølgelig laves om et par gange.

Hvad gjorde følgende:
1. 2 ret, *2vrang, 2 ret* 3 vrang  (vrangside)
2. 3 ret, rib som maskerne viser indtil der er 2 masker tilbage,1 ret, 1 retkantmaske
3. Rib som maskerne viser, 1 vrang løs af.

Efter 4 cm blev første retsidepind således:
25 m rib, tag 4 m ind på de 26 retmasker, så der er 22 m glat, 29 m rib
Næste v rangside pind: 1 kantmaske ret, strik pinden hen som maskerne viser, slut med 1 vrang løs af.

"Så strikkede jeg afsnittet "På næste r-sidep strikkes ind- og udtagninger således:"

Jeg er ikke sikker på at jeg fik lavet vendepindene helt rigtigt.

Ellers sammenholdt jeg opskriften med det forstykke jeg allerede havde og kom i mål. Jdeg monterede med glæde, det er begyndt at kunne og dte er dejligt at se det man har strikket på i lang folde sig helt ud :-)

Jeg købte 12 nøgler til str. XL og fik lige begyndt på 12. nøgle, hvis jeg havde pillet strikkeprøven op havde jeg kun brugt 11 nøgler.

Jeg er glad for den, den falder også godt og den får mange pæne ord med på vejen og flere har vist interesse for ta strikke en selv.

Strikkefasthed:
I dette tilfælde skulle der strikkes på pind 3 og strikkefastheden skulle være 24 m * 33-34 rk. Jeg strikker oftest lidt strammere end designeren og valgte derfir at strikke prøven på signature 3,25. Det gav følgende: 22 m * 33-34 rk. Nå så tog jeg min  spidse p. 3 (jeg har lige nu glemt mærket) også blev prøven 23,5m og 33-34 rk. Det er utroligt hvor meget 0,25 betyder, men det har måske også noget med pinden at gøre?
Husk at bruge den pind, du strikkede prøven på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar