tirsdag den 22. maj 2018

Grydelapper til Monas sommerhus

Vi er ikke sommerhus-mennesker, nok mest fordi så har man noget mere at holde og jeg hader at pakke og pakke ud. I parentes bemærket har vi en motorbåd, som fungerer som et lille sommerhus, men den elsker min mand at vedligeholde og jeg har frasagt mig al ansvar for det.

Et par af vores venner har købt det skønneste sommerhus på Skødshoved og de får så meget ud af det, at jeg nyder at se deres glæde. Det ligger altså også godt med udsigt på 2 sider :-)
Nå men selvom vi har været forbi en del gange synes jeg at de skulle have en lille indflyttergave og jeg valgte at jeg ville strikke nogle grydelapper og forsøge at efterligne olmerdugsmønster, som kan være let i det - sådan en let og fin sommerhus stil.
Jeg kan godt lide store grydelapper så jeg slog 120 m op på p. 3,5 og strikkede rundt i ret selvom det er meningen at vrangsiden skal vende ud af. Hvis du vil gøre det samme og strikker striber, husk at farveskift skal ske på forsiden.

5 pinde hvid
2 pinde blå *
2 pinde hvid
2 pinde blå
2 pinde hvid
3 pinde blå
2 pinde hvid
2 pinde blå
2 pinde hvid
2 pinde blå*
9 pinde hvid
Gentag fra stjerne til stjerne
9 pinde hvid
Gentag fra stjerne til stjerne
5 pinde hvid

Jeg vendte arbejdet om og slog 16 m op strikkede tilbage til grydelappen. Jeg vendte og lavede et wrap. Strik 1 maske luk 13 m af strik 2 m, vend, strik 2 m, slå 13 nye m. op og strik 1 m. vend og strik 16 m. Vend og luk først de 16 m af. Luk resten af maskerne af , der strikkes 2 m sammen og lukkes af.

For at lukke bunden prøvede jeg at samle løkker op i bunden i begge sider, jeg prøvede at lukke af som i slutningen. Det var stramt og hårdt, næste gang vil tage prøve at samle masker op og lukke af eller slå op så der er masker når man piller tråden ud.

Efter vask målte grydelapperne stadig 26 cm * 26 cm, så de er store, den måde de er dobbelte gør at man kan folde dem anderledes. Jeg overvejer om der skal laves nogle sting rundt i kanten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar