lørdag den 4. december 2010

Kulde og pandebånd

Det er koldt derude, for alle i Danmark - jeg kiggede dybt kassen med vanter, huer pandebånd m.v. De pandebånd, som lå der var nogle gamle nogen fra Føtex som ikke så særligt tiltalende ud. Samtidig havde jeg et nøgle TOSCA fra lang yarns liggende - jeg overvejede om der var garn nok. Løbelængden er 94 m, så jeg blev enig om at der var garn nok.

Det var der, det første pandebånd blev færdig i aftes og endnu et er tæt på at hoppe af pindene.
Når jeg nu har 2 pandebånd kunne det ene bruges til en Give Away - er et pandebånd en for lille ting til en Give Away?

Disse pandebånd er lavet efter en strikkefasthed på 14 m pr. 10 cm og jeg har slået 65 masker op på rundpind nr. 6. Strik rundt i rib (2r/3vr til arbejdet måler ca. 9 cm eller ønsket længde. Luk af.

Hvis din strikkeprøve har en anden strikkefasthed kan du regne maskeantallet om - husk dog hvis du vil bruge denne rib (2r, 3vr) skal det kunne divideres med 5.

Hvis din strikkefasthed er 16 m skal du gøre således: 65/14*16=74,2 ~ 75 m. Garnet er jo tyndere, så der skal bruges lidt flere masker. Med ord kan det forklares således: Arbejdets oprindelige maskeantal/oprindelig strikkefasthed* strikkeprøvens strikkefasthed.

Af pindene er også hoppet endnu en vest, der er jo stor efterspørgsel på dem i denne tid.

Måske skal jeg stoppe med at vise veste, I har jo set dem...........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar