lørdag den 9. marts 2013

Josina

I onsdags hoppede min Josina af pindene og så kom det store spørgsmål - hvordan skal jeg vaske den? Jeg har strikket i Navia Duo, som banderolen siger skal håndvaskes. Men da alle mine markedsundersøgelser talte for en maskinvask besluttede jeg at strikke en prøve.

Jeg tænker meget på spild, og min indre stemme siger, at man ikke må spilde penge eller andet og en maskine der vasker med meget lidt er spild og forkert.Så huskede jeg at jeg har købt nogle træ- og kokosknapper som jeg kunne tænke mig at teste. Jeg skal til at strikke i Gotlandsk pelsuld, så her strikkede jeg også en prøve.

I går forbrød jeg mig imod min indre stemme og lagde prøverne i maskinen på det kolde uldprogram.

Og det gik godt - de holdt størrelsen og begge garner var blevet blødere. Knapperne levede også op til forventningerne..



Jeg er meget tilfreds med min Josina, jeg synes modellen har nogle gode linier som fremhæver de rigtige ting. Jeg var lidt i tvivl om ærmerne, men jeg besluttede at strikke dem. Efter at have prøvet er de OK, men ikke nødvendige så jeg kunne finde på at strikke den igen uden ærmerne. Det kan jo være jeg skifter mening når jeg har brugt den mere.

Jeg har brugt 8,5 nøgler Navia Duo. Duo'en har samme løbelængde som Tove som den oprindeligt er strikket i og jeg har ikke gjort noget mindre. Så jeg ikke rigtigt regne den ud? Men jeg kan så bare strikke noget andet af resten.

En andren hyggelig ting er at jeg her fik brug for mine wirer og stoppere, det var dem der bedst kunne opbevare de 79 m pr. ærme. S dan noget kan jeg glæde mig over:

Til sidst lige et par billeder af Josina i forårsblæsten :-)

Rigtig god strikke-weekend derude - det er sådan en blæsende weekend da til!!

10 kommentarer:

  1. Hvor er den skøn, også med ærmer. Det er utroligt sådan en forskel det gør for farven om den er fotograferet udenfor eller indenfor. Det er som 2 forskellige farrver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er utroligt og jeg tror også baggrunden betyder noget.

      Slet
  2. Jeg troede også lige du havde strikket to ;) Det er en dejlig model og dejligt med oplysningen om at den sagtens kan strikkes i Navia.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kunne godt se sådan ud! Jeg syens det er en af de gode ting her i blogland at vi deler erfaringer - gode som dårlige.

      Slet
  3. Hvor er den blevet god,og når det er til et godt formål må man gerne spilde lidt ,kan den vaskes i maskine bliver den jo så meget mere lækker,det er ikke nemt at håndvaske ligeså godt,medmindre man har en stor balje eller et badekar

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var også det der lå bag min beslutning - de ville jo være for ærgerligt at ødelægge ponchoen.

      Slet
  4. Den er bare blevet super flot.
    Jeg maskinvasker også hvor jeg kan - og det plejer at gå godt.
    :o)
    tak for info om navia. Skal netop have bud fra Færøerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mona. Ja det er jo netop så dejligt at dele og lære af hinandens erfaringer!

      Slet
  5. Hvor er den flot, Susanne!

    Jeg synes det er super med ærmerne, men du må jo se hvad du synes når du har brugt den nogle gange.....om den havde været lige så god uden....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lea!

      Ja, det har du helt ret i og det var også derfor jeg prøvede det, man kan jo aldrig vide ;-)

      Slet