søndag den 5. februar 2012

Samsø

Ja, min Samsø er blevet færdig - jeg prøvede lige da den var færdig og kunne se at den skulle vaskes, den var lidt stram i kroppen og kraven var ujævn. Så det gjorde jeg i tempereret vand med uldvaskemiddel. Jeg centrifugerede den, som jeg meget ofte gør. Da jeg den havde tørret færdig var den helt forkert, kroppen var nu alt for breed og ærmerne alt for smalle, jeg blev ked af det og den blev smidt på en stol. UGH!!

Jeg kom mig og vaskede dem igen, men denne gang blev den ikke centrifugeret og jeg udvidede ærmerne, for søgte at forme trøjen, den lå længe på skiftende håndklæder. I dag har jeg så prøvet den igen og nu er den bedre. Ærmerne er smalle, men kroppen passer meget bedre. Til gengæld er min krave for dyb og jeg kan ikke gennemskue hvad der er galt, jeg har faktisk talt efter hver indtagning og brugt alle mulige målere (maskemarkører, sikkerhedsnåle, tråde) for at holde godt øje.




 Jeg er tilfreds nok med trøjen og skal nok få den brugt, men jeg vil gerne knække hvad der sket med kraven inden jeg evt. strikker den igen. Jeg er nemlig ret vild med modellen. Jeg har brugt SuperSoft fra Fandango og til modellen er der brugt Tvinni. Det var denne hvor jeg sukkede over strikkefastheden, da den  måles på "let strakt rib". Jeg tror Tvinni er tyndere end Supersoft. Jeg har brugt 340 gram.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes din Samsø er blevet meget flot. Problemerne med kraven tror jeg måske kan skyldes, at den har svært ved at holde faconen i det tynde garn, da jeg selv har været ude for det samme med en model med en lignende krave.
    Tvinni er faktisk tykkere end Supersoft, Der går 510 meter garn på 100 gram Tvinni og 575 meter garn på 100 gram Supersoft.
    Supersoft er et fantastisk dejligt garn, men jeg synes ikke det er så holdbart, når det strikkes med en tråd. Det holder ikke faconen så godt og det fnuldrer hurtigt. Til gengæld bliver det fantastisk når det strikkes sammen med f.eks. alpaca 1 fra Isager eller et Lace fra Drops. Jeg kan se, at flere af designerne også er begyndt at bruge 2 den sammensætning til lidt større projekter med f.eks. krave.

    SvarSlet
  2. 1000 tak for dit input, det lyder meget fornuftigt. Det vil jeg ihvertfald tage med i mine overvejelser til den næste og måske også prøve ved denne. Man kunne jo fint strikke med dobbelt garn i kraven, så har man det fine look på selve kroppen. Jeg havde også overvejet at droppe kraven...

    SvarSlet
  3. Hvor trit at du ikke er helt glad, den ser ellers rigtig flot ud. Jeg har lige haft lignende kvaler, noget garn arter sig bare skidt i vask, desværre...

    SvarSlet
  4. Ærgerligt at den ikke er helt i orden.
    Den er ellers bare flot!

    SvarSlet