søndag den 12. juni 2011

En del af en strikkers liv...

Og ja det kan føles lidt uretfærdig...

Jeg startede på et projekt og strikke strikkeprøve efter alle kunsten regler og det passede 12 masker på 10 cm, ligesom der var i ensfarvet, glat og garnet skulle bruges til mønsterstrik. Efter at have strikket så meget:

synes jeg lige at jeg ville måle, og suk, der var 14 m pr. 10 cm!!! Jeg målte og målte og tænkte på at skifte pinde i en fart og alt muligt andet. Men nej, det er en poncho og ikke til mig selv, hvis det nederste er for stramt vil det jo falde helt forkert, så det er trævlet op, nye masker klar og jeg har lavet en kontrolstrikkeprøve i ensfarvet OG mønsterstrik (denne gemmer jeg) og strikkefastheden skulle holde nu. 

Jeg er startet på en Camomille i Knoll Supersoft og Centolavaggio'en. I Camomillen strikker man jo halvdelen af tiden medd 2 tråde og det kan godt irritere, da man nogen gange ikke får fat i begge tråde (også selvom jeg mener at holde meget øje med det). Det smuttede i går og jeg ville lade maskerne løbe og samle op op. Men nej hvor blev det grimt, det var umuligt at samle maskerne pænt op. Der var ikke andet at gøre end at trævle op for at strikke dte igen. Det var også svært at trævle op og jeg trævlede kun det mest nødvendige op, så der er en mistet tråd længere nede, men den får lov til at blive. Så nu er jeg her:

Det med at miste tråde er grunden til at jeg tøver og endnu ikke har købt garn hos Tøndering eller Isager, når det er projekter som skal strikkes af flere tråde. Jeg har også flere gange kigget på Viscolin og bomulin, men de ser ud til at være meget løst spundet (eller hvad det hedder), så jeg er bekymret for at miste tråde hist og pist.

Har du lignende erfaringer?
Hvad det betyder det at noget er meget løst "spundet" og noget er meget fast? 

6 kommentarer:

  1. Jeg holder også tungen lige i munden, når jeg strikker på mit Camomille. Har dog ikke måtte trævle op endnu, men har opdaget, hvis der er opstået fejl (eller har lært at leve med dem)

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare smadder ærgeligt, når man er nødt til at trævle op. ØV!!! Du er en tålmodig sjæl, må man sige!
    Glæder mig til at se projekterne, når de er færdige
    Kh Karen

    SvarSlet
  3. Det der med at "miste" tråde kender jeg også til :-)
    Løsningen for mig har været, at skifte pinde. det skal forståes derhen, at nogle pinde er meget spidse (knit pro f.eks), og det gør altså ikke noget godt,når garnet som du siger, er løst spundet. Mine Addi strikkepinde er super til den slags garn (og så meget andet) :-)

    SvarSlet
  4. Skøn blog du har, glæder mig til at følge med..

    Jeg synes egentlig ikke jeg har så mange problemer med at miste tråde når jeg strikker med flere tråde. Når jeg mister en, så synes jeg det er forholdsvis nemt at samle den op, næste gang jeg når til masken. Ved selvfølgelig ikke om du mener at garnet lige frem knækker når du skriver mister?! :o)

    SvarSlet
  5. Er selv tilhænger af Addi Turbo pinde, som er runde i enderne og derfor ikke smutter så nemt mellem trådene.

    Glæder mig til at følge dig.

    SvarSlet
  6. Tak for alle jeres kommentarer og tips.

    Jeg vil undersøge det med Addi pindene, men det er lidtærgerligt hvis det er Knit Pro-pindene, som jeg har et sæt med pinde og wirer og strikker de 2 projeketer på.

    Når jeg skriver, at jeg mister en tråd, mener jeg at en af trådene i garnet ikke kommer med og hænger alene uden at være kommet i masken (jeg har luge strikket af et garn som bestod af 5 tråde og hvor det jævnligt skete at en af trådene ikke kom med mange opdagede jeg, men der er alligvel smuttet nogle.

    Jeg skal nok illustrere det i et senere blogindlæg.

    SvarSlet