fredag den 18. februar 2011

Hvad mener I?

Til de veste jeg har strikket rigtigt mange af, har jeg brugt Karisma fra Drops/Garnstudio, da jeg havde beregnet maskeantallet til de forskellige størrelser købte jeg også Karisma i tilbudskasser m.v. Det betyder at jeg har fået fat i "gamle" nøgler med udgåede farver m.v.

Efterhånden opdagede jeg at løbelængde og strikkefasthed har ændret sig. Se banderolerne på billedet(hvis I kan):

For den gule Karisma-banderole er løbelængden110 m/50 gr., pindenr. 3,5-4 og 20m * 26 r. til 10*10 cm.
På den brune Karisma-banderole er løbelængden 100 m/50gr., pindenr.3,5-4 og 21m * 28 r.til 10*10 cm.

Er det OK at ændre strikkefasthed og løbelængde for garnmærke/samme leverandør?

Det jeg ser som problemet er de opskrifter der ligger på nettet, men som jeg også har i masser af hæfter, kan man så regne med garnforbruget og hvad med størrelsen? Gælder det mon andre af Drops' garner? Man kunne jo godt forestille sig, at man strikkede løs efter en opskrift og man stoler på strikkefastheden da man tit har brugt garnet.

Det er selvfølgelig ikke ret meget, men i princippet har det generet mig og jeg har mange gange smidt banderolerne ud, men tanken vender tilbage. Nu har jeg delt det med jer og vil gerne høre hvad i tænker?

Også har jeg jo lige færdiggjort en vest til gavekassen, den er ikke øremærket til nogen og et arbejde der lå klar når jeg skulle til frisøren eller andet, hvor opskriften ikke må være for svær.

4 kommentarer:

  1. Det gælder også for Drops alpaca. Den var før 180m. pr. 50g. Nu er den 167m. pr. 50g. og den angivne strikkefasthed er også ændret. Har set det, men om det er ok, ved jeg ikke.

    SvarSlet
  2. Om det er OK, kan jeg ikke sige, men det er i alle fald ærgerligt og det bør noteres i opskrifterne. Strikkede selv en trøje i Karisma. Startede bare på den anbefalede pindestørrelse og strikkede derudaf, indtil jeg opdagede at den vist var for stor - jeg var oppe ved ærmerne!! Så måtte jeg lave en strikkeprøve og det viste sig, at jeg skulle en pindestørrelse ned for at strikkefastheden passede.

    SvarSlet
  3. Jeg syntes kun det er ok, hvis man gør opmærksom på det.
    Evt. på deres hjemmeside. Og selvfølgelig skal opskrifterne rettes.
    Ellers er det da helt håbløst.

    SvarSlet
  4. Jeg er glad for at I stort er enige med mig - Drops opskrifterne er ikke tilrettet og selvfølgelig slet ikke dem i bladene. Nu har jeg opdaget det og indrettet mig - irritationen ville bare ikke slippe, derfor havde jeg lyst til at dele med jer.

    SvarSlet