torsdag den 4. august 2022

Solfarvningsforsøg

Efter at have været på plantefarvningskursus hos G-uld i 2019 har jeg haft lyst til at prøve solfarvning. En af mine forhindringer har været at finde et glas der var stort nok, alle jeg fandt kunne indeholde en liter og jeg synes at jeg læser at det skal være minimum 3 l. Da jeg endelig fandt nogle store hos Kop og Kande valgte jeg at købe str. 5 l. 

Jeg fandt flere beskrivelser af solfarvning på nettet og valgte at bruge denne.

Jeg valgte at bruge planter fra de lokale grøfte kanter og udvalgte dem udfra beskrivelse i bogen: En farverig verden af Anne og Louise fra G-uld

Jeg har brugt:
Prikbladet perikon (gul, grøn, olivengrøn)
Røllike (gulgrøn)
Birkeblade (gul - neongul)
Få egeblade (lysgul)
Padderokke (Gul)

Jeg håber på gul/gulgrønt garn, gerne så stærk en farve som muligt.

1. dag


11. dag


2 dage før de 3 uger var gået valgte jeg at åbne mit solfarvningsglas og tage garnet ud. Det gik let med at fjerne planterester og efter at have vasket garnet så det således:

Jeg blev meget glad, det var gult og i forskellige nuancer og lige som jeg gerne ville have det, ellerr i hvertfald en af de måder jeg gerne ville have det. Det skal helt sikkert bruges i noget mønsterstrik, hvor farvespillet kan træde frem.

Jge glæder mig til at finde en model, der passer til garnets tykkelse, det skal nemlig ikke kombineres med en følgetråd, men stå for sig selv. Gerne en model som Avena, men strikkefastheden kræver en følgetråd og det vil jeg som sagt ikke.

Hvorfor vil jeg ikke det: Udover at lade garnet stå for sig selv har jeg ikke brug for for mange bluser i dobbelt tråd, de bliver for varme.

Gode forslag modtages til en strikkefasthed omkring 24-28 m og så leder jeg selv videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar