onsdag den 9. oktober 2019

Zweig

Lige fra jeg så den første Zweig på instagram har jeg vidst at den skulle jeg strikke, men jeg har brugt meget tid og mange overvejelser inden jeg vidste hvilket garn jeg ville bruge. Til Fiberfolk efteråret 2018 fandt jeg garnet til mønstret. Det var hos Painters Yarn  som havde det skønneste garn.

Men så gik tiden igen, jeg var helt klar over at jeg ville have en mørk chokoladebrun som bundfarve og I tror det nok ikke, men der er mange mærker som ikke har denne skønne chokoladebrune. Jeg tror faktisk ikke den sælger særligt godt. Personligt forstår jeg det ikke, den klæder nemlig mig rigtigt godt.

Jeg har lavet strikkeprøver på indkøbt garn og efter vask duede det alligevel ikke. Det er derfor jeg nu har en chokoladebrun Ankers bluse, for der passede strikkefastheden.

Inden Garnstafetten i Aarhus havde jeg lavet en strikkeprøve på Duo fra Design-Club og efter vask så passede strikkeprøven. Og tænk så var den chokoladebrune på tilbud hos Garnkisten :-)

Så var jeg jo i princippet klar til at gå igang, men jeg havde hele tiden brug for strikketøj til snak og hygge og jeg kan ikke strikke sådan et mønster så jeg snakker og hygger i mens så garn og opskrift har bare ligget klar i min fine landkortsstrikkepose fra Garnkisten.

Men endelig den 19. september var jeg klar, og fik hurtigt strikket rib og venderækker og så tog det ikke engang 3 aftener så var hele mønstret strikket. Det er hyggeligt at strikke - jeg havde fået for meget respekt for det mønster.


Nå men så til ændringer i opskriften, for det gør jeg jo tit. Ribkanten i halsen blev 3 pinde større af den simple grund at jeg synes den er på smal til mig. Så gik det et stykke tid, men da jeg begyndte på X-mønstret kunne jeg mærke, at de små snoninger var lidt får hårde for min skrøbelige skulder m.v. Det begyndte at gøre ondt.
jeg syntes godt om mønstret så jeg besluttede at "fade ud" så der blev færre og færre X'er.
De første 3 rækker X-mønster blev strikket efter opskriften, så strikkede jeg 12 m imellem hver X, det blev også gentaget 3 gange. Så strikkede jeg 28 m imellem hver X. Efter den første af disse strikke jeg 6 m glat og næste gang 7 m glat efter den næste og herefter 8 pinde efter hver X-mønster-række. Jeg synes det er blevet fint.






Ribkanten på kroppen skal efter opskriften strikkes på p 3,75 som resten af kroppen. Jeg kan godt lide at ribben er lidt stram så jeg skiftede til p. 3,25 og strikkede den en 1/2 cm længere = 3 cm.

Det er en dejlig let bluse:
Jeg har brugt 156 gram Duo fra Design Club og 56 gram superwash merini (mulesingfree) fra Painters Yarn.









Min næste Zweig? Jeg har set en som har strikket en Zweig i ensfarvet med høj hals, den er jeg vild med, så det vil jeg arbejde på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar