tirsdag den 19. juni 2018

Restetrøjen

Der dukkede flere og flere trøjer restetrøjer op rundt omkring og jeg har i min tid lavet mange børnetrøjer i rester i mønstre, som ikke krævede symmetri. Så udgav Stine Hoelgaard en opskrift på en restetrøje, men den er strikket nedefra og jeg syens det er smart at strikke top down når dte er rester. Så jeg kiggede mig lidt omkring.

Restetrøjeideen blev ved med at rumstrere i mit hovede og til sidst købte jeg Stines op skrift og hentede mine gamle rester frem. Jeg vandt nøgler op og sorterede (jeg har lidt svært med ikke at styre processen ;-))

Jeg gik igang og det var selvfølgelig sjovt for man skal hele tiden se hvad der nu sker. jeg kan se at jeg nogen gange har haft for få tråde med. Nu skulle jeg vælge knapper og jeg har haft svært ved at blande knapper i forskellige farver og former. Normalt vil jeg gerne have flere farver, men så skal det være den samme knap. Men nu har jeg gjort det!! Jeg fandt bakken med ener-knapper frem og flyttede og placerede knapper - manden blev også helt interesseret.














Det har været hyggeligt at vælge imellem de små rester - ind i mellem har jeg siddet med en gammel rest og pludseligt indset at den er 30-40 år gammel!! F,eks fandt jeg Anouschka fra Phildar og det købte jeg  mens jeg studerede. Det blev indkøbt hos Athene Garn som lå i Århus C - lige ved busgaden. Mange hyggelige minder er passeret forbi.

Jeg har fået lyst til at prøve at "vende" opskriften og strikke top down - jeg har rester nok, de her er kun de gamle og små og er udskrevet fra Ravelry. Jeg har derfor også masser af halve nøgler og større rester på mit lager.

Fakta:
Jeg har brugt ca. 470 gram, men burde visse steder have strikket med en tråd mere. Jeg har forlænget trøjen, så jeg har først lukket af til ærmer efter 6. knaphul.
Jeg har strikket på p. 6 og 7, som i opskriften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar