søndag den 27. maj 2018

Varmelegeme

Da jeg så modellerne til Bente Geils bog Strik for syv sytten vidste jeg at jeg skulle strikke varmelegeme. Den er strikket i hamp og uld og det løber "kun" 115 m pr. 50 gram, så der skal nogle nøgler til en cardigan af denne størrelse.

Da Garnværkstedet på et tidspunkt havde tilbud på Hamp og uld tog jeg ud og købte 17 nøgler og sparede 25 %. Jeg kom bare ikke lige i gang med det samme.

Hamp og uld-garnet har tilsyneladende ikke solgt så godt, så her først året blev det annonceret at garnet udgår og der er 40 % på det. Ja sådan er det når man er utålmodig. Men hvis du nu gerne vil strikke den så ved du det.

De Geilske opskrifter tager altid stilling til hvilken teknik, der skal bruges og det er ofte ledsaget af videoer, som jeg bruger meget. Jeg har svært ved at forstå de fine illustrationer med pile der forklarer. Lommerne på modellen er i 3 lag og meget fine, men dem havde jeg lidt svært ved at gennemskue. Jeg skrev til Geilsk og fik utroligt hurtigt tilsendt et billede af hvordan det skal se ud og så jeg videre.
Det her er mit eget og illustrerer det ikke så godt, men hvis man bruger er lang pind, skal den sno. Til den første lomme brugte jeg en strømpepind som hjælpepind i starten.

Ærmerne er også lavet på en anderledes måde, hvor man elegant strikker dem på - man laver snupser i ærmeudskæringerne, som man sætter på en nål/tråd til når ærmerne skal strikkes på. Jeg var lidt i tvivl om jeg havde forstået det korrekt, så denne gang sendte jeg et billede for at høre om jeg havde forstået det rigtigt. Jeg gad simpelthen ikke bare strikke videre, hvis det ikke var rigtigt og jeg skulle pille op. Igen fik jeg hurtigt svar og jeg havde heldigvis forstået det rigtigt. Jeg oplever altid en uovertruffen service og meget hurtige svar hos Geilsk.

Efter disse små forhindringer så var det bare at strikke løs...

Jeg købte 17 nøgler, men hvis jeg havde pillet strikkeprøven op og strikket af det garn, så kunne jeg have nøjedes med 16.

Jeg har forelsket mig i nogle håndmalede perlemorsknapper fra Garnkisten - oprindeligt de pink. Senere var jeg ved at overbevise en medstrikker om at hun skulle købe de grålilla til en grå cardigan hun var ved at strikke. Det ville hun ikke - men så kunne jeg jo bare selv købe dem og jeg er meget glad for dem.

Både cardiganen og ærmerne er lidt lange og jeg mistænker at der er sket noget under vask. Lige nu har jeg foldet ærmerne, men bliver jeg træt af det trævler jeg op og strikker en ny rib. Med længden afventer jeg hvad der sker.

3 kommentarer:

  1. Det er mønsteret der får ærmerne til at blive lange, jeg har lavet en trøje til min mand i dette mønster fra Geilsk. Den blev uformelig efter vask, på trods at strikkefastheden blev overholdt. Dine ærmer kan du forkorte, og øgningen af længden skader ikke modellen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lykke - jeg kan nemt forkorte ærmerne, men vidste ikke om jeg skulle vente.

      Slet
  2. Meget flot din trøje, jeg tænker lidt på at laveven kort udgave ag den.

    SvarSlet