torsdag den 10. maj 2018

Easy Care Big

SPONSORERET

Jeg fik jo tilsendt 12 ngl. Easy Care Big fra Hobbi og om garnet har jeg bl.a læst:

Udover at være utrolig behageligt mod huden er ulden superwash-behandlet, hvilket gør det ganske anvendeligt til daglig brug og især til baby- og børnetøj, da det kan tåle uldvask i maskinen ved op til 40°C og tørretumbles ved lav temperatur. Denne udgave, Easy Care Big, er desuden så tyk, at du bliver hurtig færdig med dine projekter.
Jeg var lidt spændt hvordan garnet var når det kunne tørretumbles, men faktisk tørretumbler vi jo også andet superwashbehandlet merinould, som er vokset. Garnet virker fint og ikke alt for plastikagtigt, som noget superwashbehandlet garn kan virke.

Jeg har lavet strikkeprøve på pind 4,5 og 1 m for meget i bredden og 3 rækker for lidt i højden - så hvis jeg går op i pindestørrelse for at få 18 m, vil jeg få endnu færre pinde i længden. Så jeg bliver på p. 4,5.

Jeg havde valgt at strikke en model fra Mayflower, så garnet passede: Trøje med lommer og V-udskræring. Trøjen er strikket i et mønster hvor man slår en tråd om, strikker 2 masker og trækker den løse maske over og så ud til at have et blødt fald, som tiltalte mig.

Garnet var fint at strikke med, det er blødt og glider let. Jeg synes egentlig at jeg på en måde testede  garnets splitningsrisiko (hvis man kan forstå det ord? :-)), da jeg hele tiden en tråd over en maske og jeg oplevede ikke at garnet splittede, som jeg har oplevet ved andre tykke garner af denne type.

Strikkemæssigt synes jeg det er fint garn. Da jeg var færdig tøvede jeg lidt og læste både banderole og hjemmeside og der stod 40 grader - så jeg vaskede den på uldprogram ved 40 grader. Lige da jeg tog trøjen ud af maskinen føltes det ret hårdt og jeg husker det ikke fra andre superwash merino-garner. Dog har jeg oftest strikket med de tyndere garner og jeg har oplevet at tage meget slappe og meget store trøjer ud af maskinen. Jeg var lidt bekymret og skulle ikke nyde noget af at tørretumble.

Nu er trøjen tør og føles fin og blød og mønstret giver noget godt, men det har ikke det fald jeg opfangede fra billedet..

Faktaboks:  de slappe og alt for store trøjer i merino siperwash er blevet reddet ved overvåget tørretumbling på alm. tumblerprogram - altså ikke noget skåneprogram, men kig tit.

P.S.: Jeg har lidt garn tilbage, så jeg laver nok en lille prøve for at se hvordan det arter sig ved tørretumbling - og jeg har jo garnet....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar