onsdag den 16. maj 2018

Trøje med lommer og V-udskæring

SPONSORERET

Jeg har i tidligere indlæg fortalt at jeg blev kontaktet af Hobbii og jeg har skrevet om garnet. Nu vil jeg så fortælle om selve projektet.

Jeg valgte at strikke en model fra Mayflower, så garnet passede: Trøje med lommer og V-udskæring. Trøjen er strikket i et mønster hvor man slår en tråd om, strikker 2 masker og trækker omslaget over. Trøjen så ud til at have et blødt fald, som tiltalte mig.

Jeg har lavet strikkeprøve på pind 4,5 og 1 m for meget i bredden og 3 rækker for lidt i højden - så hvis jeg går op i pindestørrelse for at få 18 m, vil jeg få endnu færre pinde i længden. Så jeg bliver på p. 4,5. Strikkeprøven skulle laves i glatstrik. Når der er for få rækker i højden for at opnå de 10 cm skulle modellen blive længere med det samme antal pinde.

Som en del af designet er skal der strikkes en lomme som skal syes udenpå forstykkerne, men dem har jeg udeladt, da jeg ikke kan sy dem pænt på - så hellere undvære.
Når man strikker, tæller man pinde og der er ingen angivelse af af længden kun et endeligt mål på modellen, så jeg havde bekymret mig for målet. Da jeg havde strikket ryggen op til ærmegabet målte det kun 30 cm og jeg kontaktede Mayflower for at få nogle mål. De gav mig nummeret på designeren, som ikke gav mig mål, men beroligede mig at mønstret ville trække sig så den kunne nå det endelig mål på 64 cm. Hun fortalte mig i samtalens løb, at hun havde snakket med andre som hun også havde sagt dette til. 

Det slog jeg mig til tåls med og jeg strikkede modellen færdig. Jeg vaskede trøjen i maskinen på 40 grader og strakte jeg trøjen mens jeg lagde den til at tørre. Efter den var blevet tør kunne jeg se at den slet ikke var lang nok og at ærmerne var alt for lange. Længden fra bunden til ærmegabet er øget fra 30 cm til 32 cm og den fulde længde er 54! cm og ifølge opskriften skal den være 64 cm. Det var så ikke så meget mønstret gav efterfølgende.

Så nu skal jeg beslutte om jeg vil pille forkanten af og trævle op til til ærmeudskæringen, trævle 20-22 pinde af ærmerne og så sætte det hele sammen igen..... Jeg tænker

Jeg skal nok prøve den igen, mens jeg overvejer om det er arbejdet værd og om jeg nu har garn nok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar