mandag den 3. juni 2013

Min første Parrot

Et dejligt tørklæde fra Helga Isagers booklet The Bird Collection, jeg har strikket efter opskriften og brugt noget af hvad jeg havde af rester. Jeg orkede ikke at hæfte ender, jeg synes heller ikke jeg kunne lade trådene løbe langs kanten. Jeg besluttede at spytsplejse ved hvert farveskift og jeg eksperimenterede med hvor lang tråd der skulle spytsplejses. Når der var 20-25 m tilbage, målte jeg 3 længder langs masker, klippede og splejsede med den nye farve. Det fungerer fint, man kan ikke se det i kanten, selvom trådene løb i mellem hinanden.

 Jeg har brugt rækkeantallet fra opskriften også alligevel improviseret, det garn der var meget af skulle oftest ramme de brede forløb. Jeg lagde et farveforløb  hver gang, så det ikke er det samme hvergang og det er jo fantastisk hyggeligt.


Jeg har brugt 110 gram Supersoft rester og det antal masker der står i opskriften, som tørklæde synes jeg størrelsen passer fint, men der kunne også slås flere masker op så det bliver et sjal.

Især i kanten kan jeg godt se idéen i at kalde tørklædet Parrot, egentlig har Papegøjer jo nogle stærkere farver, så jeg har lyst til at strikke et i stærke papegøjefarver:

Det kunne da blive ret flot og jeg vil de kigge efter noget garn i stærke farver, som kan spytsplejses. Arwetta strømpegarn har farverne, men jeg ved ikke hvor godt det er at spytsplejse :-)






10 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet fint,god plan at splejse enderne,det vil jeg også bruge til mit næste,og så lige lidt flere masker,det må godt være noget større end i opskrift.Garn som er superwash kan ikke spytsplejses,der skal man ligesom sy enderne ind i hinanden-og så er det vist ligeså nemt at hæfte ender :))

    SvarSlet
  2. Flot parrot. Det er en lækker model.

    SvarSlet
  3. Meget smuk parrot. Jeg lavede selv et der blev alt for stort.... Men der spytsplejsede jeg også, det gør jeg så tit jeg kan komme til det :-)
    Spændt på at se om du laver et med pang papegøje farver :)

    SvarSlet
  4. Det ser dejligt ud. Og spytsplejsning, det mangler jeg stadig at prøve:-)

    SvarSlet
  5. Det er blevet et meget fint farveskifte. Jeg bruger også den metode. Jeg har ikke selv strikket Parrot endnu, men det er bestemt på ønskelisten.

    SvarSlet
  6. Hvor er det blevet flot - kan godt forstå, hvis du overvejer endnu en udgave!
    Kh Karen

    SvarSlet
  7. Hvor er den bare flot ! Jeg er ved et, nogenlunde magen til ... men strikker oppefra og ned og med en anden bort

    SvarSlet
  8. Hvor er det altså smukt, Susanne!

    Jeg er helt vild med dit farvevalg. Glæder mig til at se det irl når engang jeg er så heldig at strikkecafe falder på en fridag.......

    SvarSlet
  9. Sikke en fin udgave af parrot og hurra for spytsplejsning :-)

    SvarSlet
  10. Det er blevet et rigtig smukt tørklæde og farverne er superskønne. En god løsning du fandt på med spytsplejsning.

    SvarSlet