fredag den 31. maj 2019

Sunday Tee

Jeg er altid på udkig efter gode opskrifter på bluser/sweatre med "høj" hals/rullekrave og jeg faldt straks for denne model, da jeg så den på instagram. Modellen hedder Sunday Tee af Petiteknit. Modellen er strikket i Merci, som er en blanding mellem bomuld og uld. Jeg har en del bomuld og uld på lager bl.a. Geilsk bomuld og uld. Nogen gange må man tage fra lageret ;-)

Kanterne er lavet som ombukningskanter og det er meningen, at man skal skal samle de oprindelige masker op og strikke maskerne sammen så man sparer sammensyningen. Det virkede bare ikke for mig, det blev skævere og skævere og jeg kunne bare ikke se maskerne ordentligt.

Jeg havde slået op som jeg lærte i skolen. Jeg snakkede med Trine og Tine i Garnkisten og de havde brugtstrikkeopslagning og de havde ingen problemer. Til Garnstafetstrikkecafé snakkede jeg med Lotte, hun foreslå, at bruge 8-talsopslagning. Det prøver jeg næste gang, får det bliver der nok.

Da jeg skulle igang med ærmerne kunne maskerne ikke være på mine strømpepinde og jeg gad ikke loope (magic loop). Jeg er ikke længere så god til 40 cm rundpnde længere så jeg kom heldigvis i tænke om et trick jeg lærte af Sys Fredens - man strikker simpelt hen med 2 rundpinde, fra den ene rundpind til den anden.

Jeg hader tunika-agtige kanter forneden, jeg føler mig ikke godt tilpas, så jeg besluttede, at strikke rib i stedet og det fungere fint. Jeg syede halskanten til sytråd, så den ikke bliver for tyk i sammensyningen og det fungerer fint.

En fin lille bluse, som jeg gerne strikker igen, men måske laver jeg en anden ærmekant så det ikek stritter.

Jeg har strikket den ca. 4 cm længere end i opskriften og lavet ribkant forneden istedet for ombukningskant.

I alt i alt har jeg brugt 260 gram Geilsk bomuld og uld.


2 kommentarer: