torsdag den 13. juli 2017

Pippi kjole a la Lola Ramona

Ja ja, jeg lader mig stadig inspirere i Lola Ramona style og på facebookk dukkede denne op - den kan købes hos Strikkepinden og den lille zebra og Garn-garagen.

Jeg vidste med det samme, hvodan farverne skulle fordeles og jeg købte opskrift og garn til Garnstafetten. Hos strikkepinden og den lille zebra havde de brugt Engleuld til modellen.

Jeg ville gerne bruge det garn der var brugt i opskriften og valgte hurtigt den grå, sorte og hvide. Den røde fandtes ikke og hende der ekspederede mig mig fandt hurtigt en flot rød, som hun mente lige ville passe.

Jeg tog opskrift og garn med på ferie, da jeg synes den er et fint bil-projekt. Jeg strikkede først den røde kant og skiftede så til grå. Den røde føltes meget tykkere end den grå og ville hetl sikkert være for tung og "bufle" i halsen og ærmekanterne.

Gode råd var dyre og alligevel! jeg besluttede at strikke videre også trække en tråd ud og fjerne den røde for neden. Jeg strikkede kjolen så færdig jeg kunne på turen Nordkap og strikkede røde kanter hjemme  efter at have fjernet den røde forneden.

Først tænkte jeg at jeg var blevet dårligt rådgivet, men strikkefastheden antydede ikke noget problem og begge garner er "Fingering". Den røde er Dale garn baby uld og den grå er Tusindfryds Engle uld, som består af

70 % Alpaca - 30 % ren ny uld. Det må være de 2 kvaliteter som gav forskellen. Ved at læse på garnet kunne jeg have valgt dette selv.

jeg havde en rød på lager som passede: Drops Baby uld superwash.

Forbrug:

Engleuld, grå: 58 gram
Engleuld, hvid:36 gram
Engleuld, sort: 28 gram
Drops Baby uld superwash: 26 gram

Så burde alt være godt! MEN da jeg vaskede kjolen blev den helt slap og jeg huskede at jeg vist engang har lavet en cardigan i Engleuld, hvor det samme skete. jeg tørretumblede halve minutter af gangen og virker det OK.

Opskriften er kun i str. 2 år og jeg har en del garn til overs, så jeg overvejer et prøve at beregne en str. 1 år.... MÅSKE.

3 kommentarer:

  1. Hej.

    Hvor kan jeg få fat i opskriften til denne kjole?

    Vh
    Jette

    SvarSlet
  2. Hej Jette,
    Jeg har købt den i en gharnforretning i Aarhus som hedder Strikkepinden og den lille zebra. Derudover har jeg set den hos Garn-garagen.
    Jeg håber du finder den :-)
    Mvh Susanne

    SvarSlet