lørdag den 15. august 2020

Raglan sommer og stashbusting

 Jeg har opdaget Hanne Larsen Strik - Hanne Larsen laver flotte modeller med mønsterstrik og helt enkelte basis modeller og mange af den er med "høj hals"/ikke udringet, som jeg godt kan lide det. Derudover laver hun ofte den samme opskrift i forskelligt garn og dermed forskellig strikkefasthed. Nogen gange syunes jeg at god pasform er vigtigere end et designhack og jeg har ofte svært ved at finde det jeg ønsker i butikkerne når moden tilsiger andet. Lige denne model kunne jeg bruge en del af i min garderobe.
Esther af Annette Danielsen
Jeg havde noget optrævlet bomulin på lager og jeg har flere gange forsøgt at bruge det. Garnet blev indkøbt til en Esther af Annette Danielsen fra bogen Mormors kolonihus. Desværre måtte jeg opgive, jeg måtte ned på p. 2,5 og jeg fik ondt i skulderen af at strikke den. Længe lå den bare der og på et tidspunkt fik jeg pillet den op.










Efter et stykke tid strikkede jeg så Årringe af garnet, men jeg kunne godt mærke at den ikke ville blive brugt - for udringet. Jeg kunne ikke rigtig finde en god løsning, så efter at have lagret på en hylde et år elelr 2 blev den trævlet op. Nu lagrede garnet igen.

Jeg har haft det i hånden flere gange, men da jeg faldt over Hanne Larsens opskrift var jeg sikker. Der stod i opskriften at jeg skulle bruge 240 gram, jeg havde oprindeligt købt 5 nøgler/250 gram. Noget af garnet var i bitte små nøgler, og jeg havde 230 gram. Jeg orkede ikke en gang yarnchicken og fandt nogle reste Sofistica frem og lavede striber i bærestykket.
Heldigvis kunne jeg lide striberne for jeg havde næsten 40 gram tilbage og kun brugt 21 gram Sofistica. Nu er den der og denne gang tror jeg den bliver brugt - faktisk skal jeg havde en mere i helt nyt bomulin.

Jeg har lavet nogle få ændringer efter løbende prøvning: Jeg tog ikke ind inden rib og jeg strikkede 4 - 4,5 cm længere fra ærmegabet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar