tirsdag den 14. februar 2017

Artiskok

Ja det er en trøje, fra Annette Danielsen bog "Blomsterstrik" som har været længe undervejs. Garnet er købt på udsalg for et par år siden, jeg har lavet flere strikkeprøver og jeg kunne se at garnet trak skævt og måske fik jeg det at vide da jeg købte det. Så det lå bare.

En onsdag jeg var til strik hos Bodil Munch lærte jeg at det retter sig, hvis man har et lige stort antal ret- og vrangmasker på for og bagside. Jeg var allerede vild med med cardiganen Artiskok og med min nye viden var det jo oplagt at strikke artiskok i mit lagergarn.

Men der blev flere forhindringer, da jeg begyndte på det første ærme blev lugten af spindeolie så overvældende, så meget at jeg fik kvalme. Jeg lagde det fra mig og sukkede lidt over det til strikkecafe hos Garnkisten. Helle anbefalede mig at vaske garnet ved at putte nøglerne i en nylonstrømpe og putte det i vaskemaskinen. Og selvom det stadig lugter lidt at spindeolie kunne jeg nu strikke på ærmerne.

For et par søndage siden lavede min mand og jeg serie-søndag, han have nemlig købt "Verden i flammer" - så blev en stor del af det første ærme strikket og inden ugen var gået blev det andet ærme færdigt.  Ja så fløj det afsted og trøjen er nu helt færdig

Jeg begyndte i oktober og jeg ved jeg strikkede den længere, men jeg husker ikke hvor meget. jeg har brugt 366 gram gram af det grønne mohair tweed og 20-30 gram af det lilla geilske tynde uld. Trøjen er vasket, som jeg plejer og lugter stadig lidt af spindeuld, så der skal nok vaskes på en anden måde. Nu er det Bodil Munch som anbefaler flydende brun sæbe, så det skal nok prøves :-)

Måske er den grønne farve lidt bedre på dette billede:

3 kommentarer:

  1. Den er bare så flot. Og sikkert hele det store arbejde værd. Godt der kom en løsning på spindeolien - for det var da ubehageligt.

    SvarSlet
  2. Hvor er den blevet flot og så er det en kæmpe tilfredsstillelse at færdiggøre et længerevarende projekt :-) Jeg har forlængst købt isager tweed til at strikke den, men jeg er nu ikke helt sikker på, at den kommer på pindene - det er noget med, at der er så meget andet - du kender det :-)

    SvarSlet
  3. Ja, en flot og smuk grøn. Virkelig en tiltalende farve til modellen. Det glæder mig at høre du har fundet løsningen på det med spindeolien, da jeg selv var ude for noget lignende en gang. God uge herfra.

    SvarSlet