fredag den 25. oktober 2013

Blogdrama: vask af strikket kjole

Ja min kjole er jo færdig og jeg gik og kredsede om det med vask, der stod på banderolen at garnet må maskinvaskes på skåneprogram. Jeg var alligevel lidt nervøs, men kastede mig så ud i projektet. Nogen kan måske huske at jeg har belymret mig meget om vask, læs her, så kan du læse mine erfaringer, men også mange gode råd i kommentarerne :-)

O ve, o skræk, da jeg tog kjolen ud af vaskemaskinen var den enorm og jeg var ulykkelig. Jeg tog mig sammen og huskede det med tørretumbleren - ikke på skåne - normal.

Jeg tørretumblede - tog ud og målte og efter et par gange begyndte den at samle sig. Jeg tørretumblede et par gange mere så passede kjolen igen - undtaget ærmerne!

De var stadig længere end før. Alt for lange ærmer er pænt til oversize sweatre og lign.
Jeg turde ikke længere tørretumble, så jeg besluttede mig for at bruge min mors gamle trick med at trække en tråd ud:

Jeg målte og markede og trak an tråd ud
Begge ender blev klippet af så tæt på arbejdet som muligt. Jeg trak tråden løs og pillede det sidste ud med lidt lirken.




 

Så samlede jeg maskerne op på strømpepindene og strikkede den lille retkant.







Også passer mine ærmer også

        





Nu vil jeg strikke en rullekrave/cowl i det samme garn, så kan kjolen bruges på forskellige måder.


5 kommentarer:

  1. Gys da,godt det hele endte godt,godt trick fra din mor,jeg er en ´kylling´så jeg sætter en livline ind i maskerne inden jeg piller op,så render de ikke nogle steder :))

    SvarSlet
  2. Pyyhh - det var trods alt et drama med en happy ending. Jeg frygtede du måtte til at sy filtede puder eller tasker ;o) Godt kjolen blev reddet i den rette størrelse, og du havde et trix til ærmerne :o) Flot kjole.

    SvarSlet
  3. Oh ve oh skræk ... sikke et drama. Det er SÅ træls.

    SvarSlet