søndag den 5. april 2020

Good karma cast on - Tilde-bluse

Da vores yngste datter venter en lille pige og jeg har hørt fra andre at kjoler er besværlige for de små når de kravler og vil rejse sig op og er ved at lære at gå. Kjolerne er faktisk lidt i vejen.

Jeg vil dog gerne strikke strikke feminine ting til den lille pige og jeg støvede rundt på nettet og fandt Tilde-blusen hos Tante Grøn, den havde nemlig den ønskede strikkefasthed. Når det er en bluse skal den ikke være for tyk: Tilde -stribet børnebluse i Blomsterfrø med flæse.

Butikken ligger i Odense, så jeg tøvede lidt, der er jo det med porto. Da så corona-krisen kom og jeg synes jeg ville støtte nogle garnbutikker var Tilde-blusen en af dem jeg valgte. Tilde-blusen er strikket i bomuldsgarnet Blomsterfrø, som jeg har hørt en del godt om. Det kan jeg faktisk godt forstå, garnet er stadig blødt efter vask og det er meget jævnt.

Det blev så også denne jeg slog på til på Good karma caston-fredagen :-)

Det er sjovt når man strikker en opskrift fra en anden designer kan man sige det kan føles kluntet og dte følte jeg her. Da jeg var færdig synes jeg den var lidt stor til en 1 årig, jeg tror lille Esther på 3 kan passe den.

Jeg kiggede på min strikkefasthed og mål:

Str. 1 år
Strikkefasthed i følge opskrift 26 m og 36 rk.
Strikkefasthed på model 25 m og 35 p.

Mål ifølge opskrift
Færdig bredden: 28 cm
Hel længde: 33 cm

Mål på færdig model
Færdig bredden: 29 cm
Hel længde: 35,5  cm

Den min færdige model er 1 cm bredere, men jeg tror jeg har strikket 1-2 udtagninger for meget.
Det kan måske også forklare at den er blevet lidt bredere  og noget af den færdige længde. Jeg tror dog at den er lidt stor i størrelsen.

Jeg har bestemt at jeg strikker en som er lidt mindre til lillepigen og så gemmer jeg den til hun bliver større eller giver den til en anden.

Og nu vi snakker corona, så hørte jeg om #bamserivinduet, som handler om at folk sætter bamser i vinduerne, så børn kan tælle/kigge på bamserne når de går tur. Der giver ingen mening at sætte bamser i vinduet hos os, da vi ikke har vinduer ud mod vejen. Jeg kiggede efter hvad jeg havde på lager - en skildpadde"bamse". Det måtte blive den og så kan man da snakke lidt om det er en bamse eller ej - og ja den endte på nedløbsrøret, så håber jeg nogen ser den.


2 kommentarer:

  1. Ihhh altså , skal du være mormor :) tillykke ,glæder mig til babyspam og lækkert strik ,denne er bare det fineste altså

    SvarSlet
  2. Tak Gitte - ja man kan godt sige at jeg skal være mormor og det er så spændende. Ja, jeg støver rundt efter gode modeller. Det skal jo både være brugbart og feminint.

    SvarSlet